Wil je een carrière in de muziek? TikTok is hét platform om je muziekcarrière een boost te geven

Media door Kyra

Veel mensen worden bekend en krijgen een carrière dankzij TikTok. Hoe YouTube eerst influencers klaarstoomde, is dit nu TikTok. Dit is niet het enige waar de app goed voor is. Wie TikTok ook flink beïnvloedt, is de muziekindustrie. Een liedje gaat viraal, de radio pikt het op en boem, je carrière staat (als je hier meer mee doet). Kijk eens naar Lil Nas X, wiens liedje viraal ging en nu gemakkelijk grote zalen uitverkoopt. Tuurlijk, er zijn meerdere manieren om ontdekt te worden, maar hoe lekker is het om deze boost mee te pakken?

Blijf je liedje plaatsen

Iemand begint met het verspreiden van je liedje, dus doe het zelf! Post TikToks met je liedje eronder, of de video er nu over gaat of niet. Zo gebruiken steeds meer mensen je liedje en gaan zij dit misschien wel overnemen. Wat ook mogelijk is: bedenk een challenge of trend voor je audio en doe er zelf vol aan mee. Maak een dansje voor je up tempo liedje of kies juist een bepaald stukje tekst en bouw daar een trend omheen.

Niets is too much

Wees niet bang om veel content te plaatsen met je lied. Alle video’s die jij maakt, komen niet allemaal, aan een stuk door, op iemands for you page. Af en toe komt er één voorbij, waardoor de gebruiker (hopelijk) je liedje herkent. Wissel de content wel een beetje af. Als iemand belandt op jouw pagina, wil je ook weer niet dat het aan één stuk door hetzelfde is.

Advertising op TikTok

Investeer in advertenties op TikTok. Op basis van activiteiten van de gebruiker krijgen zij advertenties. Zit iemand al helemaal in jouw muziekgenre? Dan is de kans groter dat zij jouw liedje gaan liken en toevoegen op Spotify of Apple Music.

Adverteren is ook mogelijk via influencers. Zij gebruiken jouw liedje onder hun video’s, om zo ongemerkt het liedje te promoten. Laat zij zelf een trend of challenge er op maken of ze gebruiken het idee dat jij aanlevert.

Wat overigens altijd een plus is, is het hebben van al een (kleine) fanbase. Zij komen in contact met de video’s die jij post of laat posten. Door het te liken en verder te delen, gaat het proces van verspreiding nét een tikkeltje sneller.

Heb hoop in je muziekcarrière

Het belangrijkste: geloof in jezelf en hoop voor het beste. Sommige trend komen nu eenmaal sneller van de grond dan andere. Onthoud ook dat je niet gelijk resultaat gaat zien. Steek er veel tijd in. Tijd betekent overigens niet dat je viraal gaat. Geluk is nu eenmaal een grote factor. Lukt het niet met je eerste plaat? Probeer het weer opnieuw met je nieuwe track. Geef vooral niet op!

Ook oude platen

Niet alleen nieuwe, opkomende artiesten krijgen exposure, ook oude liedjes komen terug in de hitlijsten dankzij TikTok. Samen met series hebben zij grote invloed op de industrie. Kijk eens naar Running up that hill (A deal with god) van Kate Bush. Dankzij Stranger Things is het liedje weer naar boven komen drijven en TikTok heeft er een nog grotere trend van gemaakt. Daarna pikten de radiozenders het liedje weer op en was het alsof het liedje nooit was weggeweest.

Lees ook: Om déze reden is muziek van artiesten als Taylor Swift en Harry Styles verwijderd van TikTok