Beauty / Lichaam
Lichaam

Dit kun je doen tegen piekeren en stressen

Reageer 0

Het komt je misschien al te bekend voor: je ligt ’s nachts in bed en kunt alleen maar denken aan die deadline die jij niet gaat redden of aan dat gesprek dat niet verliep zoals jij wilde. De cijfers op je klok tikken weg en jij kunt de slaap niet vatten. Wát kun jij in hemelsnaam doen om van dat rotterige stressgevoel en piekeren af te komen? Wij belden met psycholoog Mirjam Tjon om advies in te winnen. 

Piekeren in bed
Wanneer je in bed ligt te piekeren over de volgende dag, is het moeilijk om even te vergeten waar je over piekert. Psycholoog Mirjam kan daar kort in zijn: “Proberen om ergens niet aan te denken is niet mogelijk.” Maar wat je volgens de psycholoog wel kunt doen, is proberen je aandacht ergens anders op te richten. “Blijf niet te lang woelen, maar ga even uit bed. Drink bijvoorbeeld een glaasje water of melk en doe dit op een bewuste manier.”



Wat moet je vooral niet doen bij stress?
Als je veel piekert of veel stress ervaart, is het een slecht idee om dit te negeren. “Je lijf geeft aan dat het niet meer gaat en dat je rust nodig hebt”, vertelt Mirjam. “Stress kan zich uiten in een verhoogde hartslag, kortademigheid, benauwdheid, spierpijn, hoofdpijn. Ook psychische klachten als verminderde concentratie, onzekerheid, angst en somberheid kunnen om de hoek komen kijken."Sommige mensen hebben minder goed contact met hun lijf en kunnen deze signalen daardoor missen. Zij zijn daardoor gevoelig voor het ontwikkelen van een burn-out." 

Wat kun je wél doen?
Nare lichamelijke en geestelijke klachten willen we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Daarom geeft Mirjam een aantal oefeningen waarmee je wat rust kunt vinden wanneer je stress ervaart of piekert.

# Oefening 1: observeren
Oefeningen doen die zijn gericht op het waarnemen van lichamelijke sensaties is een manier waarop je je gedachten kunt verzetten van je stress en kunt kalmeren. Hierbij maak je gebruik van al je zintuigen: je kijkt, voelt, ruikt, proeft en hoort. Tip van Mirjam: “Bekijk de wereld alsof je het voor het eerst ziet. Alsof je een baby bent die zijn omgeving voor het eerst ontdekt.”

Zo doe je het:

  1. Ga naar buiten en zoek een grote boom.
  2. Kijk naar een boomstam en beschrijf wat je allemaal ziet. Wat is de structuur van de boomstam? Welke kleuren en vormen zie je? Doe dit vijf tot tien minuten.
  3. Leg je hand op de boomstam en volg de vormen met je hand. Wat voel je? Is de boom hard, scherp, ruw of juist zacht?   
  4. Ga een meter van de boom afstaan en bekijk de boom opnieuw. Zie je dingen die je eerst niet zag?
  5. Richt je daarna op het geluid om je heen. Welke geluiden hoor je buiten? Zijn dat die van vogels of van mensen die om je heen lopen? Neem ruim de tijd om je aandacht te richten op de geluiden die je om je heen hoort. Neem hiervoor zo’n tien minuten de tijd.
  6. Zoek hierna een ander object uit de natuur. Kijk en voel opnieuw, maar neem ook de tijd om de geur waar te nemen. Doe dit een minuut.

Ben je op je werk en niet in de gelegenheid om richting het park te lopen? Dan kun je dit volgens Mirjam ook goed doen met je koffiekopje. Hoe voelt je kopje? Wat zie je? Hoe smaakt je koffie?

# Oefening 2: Ademhalingsoefening 
Zo doe je het:

  1. Sluit je ogen en breng je aandacht naar je ademhaling en voel hoe je in- en uitademt.
  2. Merk hoe je borstkast of buik wat uitzet als je inademt en hoe je borstkas of buik weer terugzakt als je uitademt.
  3. Leg je hand op de plek van je lichaam dat meebeweegt met de ademhaling. Voel hoe je hand op je lijf rust en meebeweegt met het in- en uitademen. 
  4. Adem langzaam in. Houd dit een paar tellen vast en adem langzaam weer uit.
  5. Voel hoe je lichaam beweegt alsof je op een rustige golfslag deint. Je gedachten kunnen af en toe afdwalen. Het afdwalen en terugkeren met je gedachten is net als ademen een natuurlijk proces, het gaat vanzelf. Telkens als je hier bewust van bent, richt je je aandacht op een milde en vriendelijke wijze terug op je lichaam en volg je je ademhaling.
  6. Herhaal dit een aantal keer en open je ogen als je daar klaar voor bent.

Meer weten over psycholoog Mirjam Tjon? Bekijk dan hier haar website. 

Reageer 0

Reacties

Facebook () Ze.nl reacties (0)
Schrijf als eerste een reactie:

Om te kunnen reageren moet je eerst

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen