Review: AVATAR

Media door Dagmar

In de film AVATAR word je meegenomen naar een prachtige fantasiewereld genaamd Pandora. Je reist mee met de invalide ex-marinier Jake Sully (Sam Worthington). Ondanks dat hij in een rolstoel zit, is hij in zijn hart nog steeds de sterke marinier die hij ooit was. Jake krijgt de mogelijkheid aangeboden om lichtjaren ver te reizen naar de planeet Pandora. Deze planeet bevat een waardevol mineraal waarmee de energiecrisis op aarde meteen kan worden opgelost. Er wordt dan ook alles aan gedaan om dit mineraal in handen te krijgen.

De inwoners van Pandora, genaamd Na'vi, zijn niet van plan hun planeet en mooie natuur zo makkelijk op te geven. Omdat het onmogelijk is voor het aardse volk om de prachtige planeet te betreden - ze worden meteen aangevallen en de atmosfeer is ook nog eens giftig voor de mens - zijn er Na'vi-lichamen ontwikkeld. Hier worden mensen met hun bewustzijn aan gekoppeld: het lichaam wordt dus op afstand bediend. Het menselijke DNA is gemengd met het DNA van de plaatselijke bevolking.

Het is aan Jake de eer om te infiltreren in de wereld van de blauwe wezens en het vertrouwen te winnen van dit bijzondere volk. Al snel ontmoet de Na'vi van Jake de vrouwelijke Na'vi Neytiri (Zoe Saldana). Hij wint al snel haar vertrouwen en ze geeft hem de kans om één te worden met het volk. Tenminste, als hij zich weet aan te passen aan hun leefwijze. Jake doorstaat langzaam alle proeven en heeft het steeds meer naar zijn zin op Pandora en bij de Na'vi's. Wanneer hij ook nog eens gevoel begint te krijgen voor Neytiri is zijn missie naar het kostbare mineraal ver te zoeken...

In het begin was ik erg sceptisch over deze film: films over aliens en planeten spreken me nooit erg aan. Toen ik eenmaal werd meegesleept in de wonderbaarlijke wereld van Pandora was mijn twijfel in één klap weg. De film is echt prachtig gemaakt en doordat het in 3D is, lijkt het net of je zelf op deze planeet bent geland. De natuur op Pandora is prachtig: de bloemen, planten, dieren en wezens zijn zo mooi ontworpen dat je je niet kunt voorstellen dat dit niet de werkelijkheid is. De Na'vi's zijn zo realistisch dat je niet kunt begrijpen dat ze door een computer zijn gemaakt en dat wilde ik ook nog weleens vergeten. In het laatste half uur vindt er veel actie plaats, wat naar mijn mening wel iets verrassender had mogen zijn.

Conclusie...
Ondanks dat de film ruim 160 minuten duurt, keek hij lekker weg. Je zweeft gemakkelijk mee in de wereld van Na'vi's en vergeet daardoor snel de tijd. Er is zoveel moois om naar te kijken en door het 3D-effect zit je er ook echt helemaal in. Ik, die geen liefhebber is van dit soort films, vind het een echte aanrader!

AVATAR is vanaf 17 december te zien in de Nederlandse bioscopen.