Koken

Going veggie

Reageer0 0

De tijd dat vegetariërs werden gezien als zweverige geitenwollensokken-types, is lang voorbij: het is hip om geen vlees te eten. Heel Hollywood is ?going veggie? en ook de Nederlandse sterren weten de weg naar de groenteburgers en tofoe te vinden. Maar wat houdt vegetarisme nou eigenlijk precies in en hoe begin je ermee? Vegetarisme voor Dummies!

Een vegetariër eet geen vlees, vis, schaaldieren, gevogelte en insecten, aldus de Nederlandse Vegetariërsbond. Binnen het vegetarisme bestaan verschillende substromingen die deze definitie strikter of minder strikt hanteren.

Het is onbekend hoeveel vegetariërs Nederland op dit moment telt, maar zeker is dat het aantal groeit. De berichtgeving over de misstanden in de vleesindustrie en publicatie van boeken als Skinny Bitch, heeft veel mensen doen besluiten geen vlees meer te eten. Daarnaast zijn er mensen die uit gezondheidsoverwegingen vegetarisch eten. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat er verbanden bestaan tussen het eten van vlees en het ontstaan van bepaalde ziekten.


Het kan geen kwaad minder of geen vlees te eten. Volgens het Voedingscentrum is het vooral belangrijk dat je de 'Schijf van Vijf' volgt en het vlees vervangt door vleesvervangers. De meeste supermarkten beschikken tegenwoordig over een aardig assortiment om uit te kiezen. Zo zijn er groenteburgers en vegetarische schnitzels, maar ook sojaproducten als tofoe en tempeh. In restaurants staan er steeds vaker vegetarische gerechten op de kaart of is de kok bereid een gerecht vegetarisch te maken op verzoek.

Yvonne eet sinds haar studietijd geen vlees meer. "Toen ik op kamers ging, heb ik me meer in vegetarisme verdiept door erover te lezen en stopte ik uiteindelijk helemaal met vlees eten. Daarvoor kreeg ik thuis wel een omelet als we karbonade of biefstuk aten, maar als er macaroni op het menu stond, moest ik gewoon met de pot mee-eten". Het vleesloze leven valt haar niet zwaar. "Het enige wat ik soms mis, zijn mijn moeders gehaktballen en saucijzenbroodjes. Misschien wil ze die eens voor me maken van scharrelgehakt", vertelt Yvonne. Dat het imago van vegetariërs is veranderd, beaamt ze: "Vroeger vroeg iedereen 'Waarom?' als je zei dat je vegetariër was. Dan moest je jezelf echt gaan verdedigen, heel vermoeiend. Tegenwoordig is dat gelukkig niet meer zo erg. Vegetarisch eten is ingeburgerd."


Er zijn drie voedingsstoffen erg belangrijk voor vegetariërs: vitamine B12, ijzer en eiwit. B12 komt alleen voor in dierlijke producten, dus vegetariërs moeten dagelijks zuivel gebruiken om deze stof binnen te krijgen. IJzer en eiwit zit ook in plantaardige producten, maar deze is vaak van iets mindere kwaliteit dan de dierlijke variant, dus daar moeten grotere hoeveelheden van worden toegevoegd aan de dagelijkse voeding van een vegetariër.

Ben je enthousiast geworden over vegetarisch eten? Yvonne tipt de website van Albert Heijn als bron van simpele vega-gerechten met veel variatie. Of neem een kijkje op de blog van Sabine, The Fruit Pursuit, waar je naast vegetarische ook veganistische recepten vindt.

Hoe vaak eet jij vegetarisch?

Reageer0 0
Er zijn 4 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • Sascha90 01 november om 09:37 bewerkt delete

    Lilsherry: de american dietetic association zegt het volgende:

    'It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and for athletes.'

    Oftewel, een vegetarisch of veganistisch (ook geen zuivel of eieren) dieet is geschikt voor álle stadia in iemand leven inclusief zwangerschap en tijdens borstvoeding. Ik ken persoonlijk ook zat mensen die perfect gezonde kinderen hebben en al jaren vegetariër zijn (dus ook tijdens de zwangerschap).

    Verder heb ik een kleine opmerking over het artikel: B12 is een vitamine die gemaakt wordt door bacteriën en dus niet door dieren zoals vaak gesuggereerd wordt. Deze bacterien zitten in dieren, en dus in en op het vlees, en ook in de grond waar planten groeien. Tegenwoordig is de vitB12 op plantaardige bronnen te verwaarlozen en te wisselend om een betrouwbare bron te zijn. Veganisten kunnen prima af met een supplement of gesupplementeerde vitB12. Het is dus niet per se nodig om dagelijks zuivel binnen te krijgen, zolang er maar een betrouwbare vitB12 bron wordt ingenomen.

  • Jet 01 november om 09:37 bewerkt delete

    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een stukje vlees of vis bij de maaltijd wel het lekkerst vind. Maar toch eet ik 1 a 2 keer per week vegetarisch. Goed voor het milieu en ik vind het ook onzin om elke avond vlees of vis te eten. En een vegetarische maaltijd kan inderdaad ook erg lekker zijn!

  • Sherry 01 november om 09:37 bewerkt delete

    Ik vind vegetarisch eten altijd ontzettend lekker, vrienden kijken me dan ook af en toe raar aan als ik in een restaurant een vegetarisch hoofdgerecht bestel, omdat ik zelf geen vegetariër ben. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet zonder vlees kan, dat lukt me prima.
    Wat ik me alleen afvraag is, stel je bent/wordt vegetariër, moet je dan niet weer beginnen met vlees en vis eten, zodra je zwanger wordt, tot en met wanneer je op bent gehouden met borstvoeding?

  • Esther 01 november om 09:37 bewerkt delete

    Wat een supergoed artikel! Ik ben een enorme voorstander van vegetarisch eten en ik denk dat het ook belangrijk is om hier aandacht voor te vragen.

    Ik eet vrijwel altijd vegetarisch. Ik ben 5 jaar lang vegetarier geweest. Daarna had ik door allerlei omstandigheden het gevoel dat ik mijn principes moest heroverwegen en toen ben ik weer vlees en vis gaan eten.

    Nu 1,5 jaar later, kom ik er toch weer steeds meer op terug om minder vlees of zelfs helemaal geen vlees meer te gaan eten. Je voelt je écht fitter en gezonder als je geen vlees eet.

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen