Review: Les Petits Mouchoirs

Media door Lot

Les Petits Mouchoirs zweept je mee in de levens van een groep hippe Franse dertigers uit Parijs die in een zomer geconfronteerd worden met liefde, leed en zichzelf. De jaarlijkse vakantie die ze nemen naar het vakantiehuis van hoofdpersoon Max komt zo uit de Vogue: uren tafelen, wijn, oesters, varen en snoezige Franse kindertjes die ronddartelen, terwijl de ouders heel chic aan hun sigaretje zuigen en nog maar een wijntje wegwerken. De humor van de groep is aanstekelijk en wij keken elkaar gegregeld schaterlachend aan - niks stijve Franse Art House film! De uitbundige karakters zijn hilarisch en de chemie tussen de acteurs is electrisch en compleet onbevangen. Dit zou kunnen liggen aan het feit dat de regisseur Guillaume Canet de cast samenstelde met zijn eigen verloofde (de geweldige en beeldschone Marion Cotillard - Inception) en bevriende acteurs van het stel.

De spanningen in de groep die in het eerste deel van de film knap worden opgebouwd komen tot prachtige en visueel sterke ontknopingen in het laatste deel. Alle vrienden worstelen zo met hun eigen onzekerheden, twijfels en geheimen en deze worden door de regisseur subtiel blootgelegd. De climax van deze bewogen zomer zal ik zeker niet verklappen, daarvoor is ie te bijzonder, toch zal ik een kleine waarschuwing doen: neem genoeg zakdoeken mee en waterproof mascara is essentieel!

Behalve een streling voor de ogen en de emoties, is deze film ook een kadootje voor de oren. De soundtrack is een sfeervolle mix van oude klassiekers (Gladys Knight, The Isley Brothers) en wat modernere pareltjes (The Jets, Ben Harper). Speciale aandacht voor een  (in alle opzichten) heerlijke nieuwe verschijning op de Europese muziekscene: Yodelice (zie filmpje hieronder). In de film speelt deze sexy franse zanger een bijrol als de 'scharrel' van Marion Cotillard die onverwachts langskomt in het huis van Max en na het eten zijn gitaar erbij pakt. Zijn stem bezorgt gegarandeerd kippenvel en hoewel nog onbekend in Nederland vermoed ik dat wij in de toekomst nog van deze man zullen gaan horen.

Al met al is Les Petits Mouchoirs één van de meest indrukwekkende films die ik de afgelopen jaren heb gezien: geluk, verlies, verwondering, droom en confrontatie passeren de revue. Deze film voegt iets toe aan je leven, en dat voor een tientje!

Les Petits Mouchoirs is nu te zien in de Nederlandse bioscopen.