Zit jij al op Hyves?

Vrije tijd door Redactie Ze.nl

In de zomer van 2004 kregen Raymond Spanjar, Floris Rost van Tonningen en Koen Kam het idee om, naar Amerikaans voorbeeld, een online vriendennetwerk op te richten. De drie vrienden startten een bedrijfje onder de naam Startphone, maar die naam werd later omgedoopt in Hyves. Voorzichtig spraken de mannen de hoop uit op 100.000 leden, maar nooit hadden ze gedacht dat ruim drie jaar later bijna zes (!) miljoen mensen lid zouden zijn van hun onderneming. En niet alleen jongeren zijn lid, ook veel 'oudere' mensen hebben hun weg naar Hyves gevonden. Inmiddels heeft Hyves zo'n veertig mensen in vaste dienst. Het boek Hyves, ruim 200 pagina's dik, beschrijft in prettig leesbare taal hoe het nieuwste medium zo snel kon uitgroeien tot een ware internethit.

Er wordt ingegaan op het ontstaan, de groei en het internetlandschap waarin Hyves zich bevindt. Verder wordt ook uitgebreid gegaan op de werkwijze van het concept. Dat Hyves écht 'hot' is, blijkt wel uit het feit dat ook steeds meer bedrijven er gebruik van maken om te netwerken. En wat te denken van alle BN'ers die inmiddels lid zijn? Tussen de feitelijke wetenswaardigheden staan ook veel bijdrages van leden. Een mooi verhaal is dat van Tamara Vrielink, die via Hyves haar halfbroer en halfzus terugvond. En er zijn meer mensen die spreken over een 'verrijking van hun leven'. Grappig is ook het overzicht met de meest vreemde vragen uit de Hyves-mailbox.

Eva Kol was vanaf het eerste moment betrokken bij de oprichting van Hyves. Al stagiaire zorgde ze zelfs - samen met haar familie - voor de eerste leden én ze schreef haar afstudeerscriptie erover. Het is dan ook niet zo vreemd dat juist zij dit boek geschreven heeft, hoewel ze inmiddels zelf niet meer werkzaam is voor Hyves. Voor mensen die zelf al hyven, komt er qua werking van het netwerk niet veel nieuws naar voren in Hyves, dat in felle kleuren is uitgebracht. Wel zijn de verhalen van binnenuit interessant om te lezen. Want kom er maar eens op: een online community om met vrienden, familie en kennissen contact te onderhouden. Klinkt logisch toch? En wie had drie jaar geleden gedacht dat "We hyven" een gevleugelde uitspraak zou worden? En omdat Kol ook de kritische kanttekeningen van Hyvers vertelt, is Hyves gelukkig niet één grote reclamecampagne geworden. Hoe lang het succes van Hyves nog duurt? Wie het weet, mag het zeggen...


Hyves
Eva Kol

224 pagina's
Uitgeverij: Kosmos Uitgevers
ISBN: 9789021526232