Mens zijn, vrouw zijn, Marjolein zijn

Vrije tijd door Redactie Ze.nl
Waarom zou je een bank willen hebben
Die de vorm heeft van een rode mond?
Waarom heeft een wc borstel als hij duur is, een gezicht met haren
Heeft de nieuwste vibrator het hoofd van Nijntje
Ligt mijn zeep op een stukje nepgras
En tikt er een ganzen-ei op mijn aanrecht, want kookwekker
(Marjolein Keuning, TURF)

Een expert aan het woord over TURF: Welkom Marjolein Keuning!

Mijn voorstelling kan worden gezien als muziektheater, met stand-up conferences en zang, begeleid door een geweldige pianist en dito bassist. Ik hoop dat de bezoekers geraakt worden, dat ze lachen en genieten van de muziek.

Wat heeft het NOS bureau voor beeldvorming met je solovoorstelling te maken?

Inspiratie voor mijn voorstelling vond ik in onderzoek van het NOS bureau beeldvorming over de beeldvorming van de vrouw in de media. Er is een onderzoeker geweest die heeft geTURFt hoe vaak vrouwen op de televisie verschijnen. Daarnaast vond ik inspiratie in ‘De getemde feeks’ van Shakespeare en natuurlijk vond ik ook inspiratie in mezelf.

De voorstelling Turf kan worden gezien als tweedelig. Het deel voor de pauze dat ongeveer 45 minuten duurt en vooral bestaat uit stand-up conferences afgewisseld met zang. Het tweede deel dat 30 minuten duurt en een hele andere sfeer heeft. Ingetogener, klassieker, maar vooral minder gehaast. Waarom heb je voor deze tweedeling gekozen?

Mijn keuzes gaan soms op gevoel. Het stuk zelf ontwikkelt op een bepaalde manier waar ik niet altijd grip op heb. Soms is het groter dan ik ben. Eigenlijk had ik op een gegeven moment vier voorstellingen, die ik ook wilde aanbieden aan het publiek zodat zij interactief konden kiezen. Uiteindelijk kwam deze vorm eruit.

In het eerste deel wordt onder andere gesproken over anal bleaching, coupe Hollywood, schaamschorten, weight watchers en nijlpaarden. In hoeverre is het stuk autobiografisch?

Zou je wel willen weten, hè! Ik denk 75 procent maar ik zeg niet welke 75 procent...

"Stel dat het even niet zo goed mogelijk hoefde, stel dat ik geen kinderen had, stel dat we niet in een verbouwing zaten en ik niet in GTST zat" (Marjolein Keuning, TURF)

Verbaast het je, de patronen die we leven?

Ja, dat wel. Vooral als ik denk aan alle regeltjes die ervoor nodig zijn dat we als vrouwen kunnen werken. Het is niet vanzelfsprekend om als moeder aan het werk te gaan. In landen als Italië of Suriname heb je nog veel meer 'extended families', zoals dat zo mooi heet. In deze gezinnen zorgt de hele familie, dus ook de vader, ervoor dat moeders kunnen werken. Bij ons moet de kinderopvang geregeld worden via de overheid. Ook mooi en vrij, maar eigenlijk raar als je erover nadenkt. We leven ver van de natuur.

Sta je in het dagelijks leven vaak stil bij de keuzes die je maakt?

Weinig! Ten eerste heb ik geen tijd. Ten tweede, ik kijk liever naar de toekomst. Ik hoop een publiek te vinden dat kiest voor mij, solo in het theater. Met dat publiek wil ik een serie mooie voorstelling opbouwen over de dingen waar ik om geef en die ik grappig vind. En ooit hoop ik een gekke energieke oma te worden: ‘Still going strong at eighty’!

P.s. Kom naar TURF en ga mee op reis!


TURF
Marjolein Keuning
Regie: Selma Suzanna
Tekst: Marjolein Keuning, Karianne den Boer, Elsbeth Vernout, Sanne Wallis de Vries
Piano/keyboards: Carlo van der Put
Bas: Cord Heineking