Sport & gezondheid

Gemakkelijk een paar kilo kwijt

Reageer0 0

Zit je broek net wat strakker dan normaal? Of wil je voor de zomer een paar kilo kwijt? Met deze tips kun je op een gezonde en gemakkelijke manier wat kilo's kwijtraken. Voor je het weet ben je weer op je ideale gewicht!

De zomer komt eraan: hét moment voor veel vrouwen om op de lijn te letten. Nu vindt Ze.nl dat vrouwen in alle soorten en maten mooi zijn en willen we die ellendige diëten niet promoten (genieten is namelijk té belangrjik), maar gezond zijn vinden we wél erg belangrijk en het is natuurlijk gewoon fijn om lekker in je lijf te zitten. Daarom deze simpele tips; hiermee kun je op een fijne en gemakkelijke manier wat kilo's kwijtraken, zonder al te veel moeite en narigheid.

  • Zorg dat je altijd ontbijt! Dit is de belangrijkste maaltijd van de dag; het zet namelijk de spijsvertering en je darmen aan het werk (goede stoelgang) en geeft je de energie die je nodig hebt. Geen trek in de ochtend of altijd haast? Zorg dan dat je altijd een stuk fruit (banaan) en een plak volkoren ontbijtkoek in je tas hebt.
  • Eet altijd drie maaltijden en drie gezonde tussendoortjes per dag. Door regelmatig kleine porties binnen te krijgen (schep dus niet te veel op), zul je sneller afvallen.
  • Eet niet meer dan twee stuks fruit per dag, want deze bevatten veel suiker en koolhydraat. Drink ook niet te veel vruchtensap uit een pak, maak het zelf en drink met mate. Groente mag je wel onbeperkt eten, maar let op met bakken in olie; je kunt ze beter stomen of blancheren.
  • Klinkt misschien heel simpel, maar werkt toch echt heel goed: schep je bord één keer op in plaats van twee of drie keer. Realiseer dat het zo'n twintig minuten duurt, voordat jouw hersenen 'weten' dat je verzadigd bent. Heb je nog honger na dat ene bord, grote kans dat dat gevoel na twintig minuten weg is.
  • Maak een feestje van jouw eten: gebruik echt lekkere en goede producten. Een visje van de markt met een salade of gegrilde groentes. Heerlijk toch?
  • Door na 20.00 niet meer eten zul je ook wat verschil merken. Zo kan je lichaam namelijk de hele avond en nacht je eten verteren en krijgt je lichaam genoeg rust. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je gedurende de dag ook op je voeding let.
  • Zoals we allemaal wel weten is suiker niet goed voor je lijf. Vervang het daarom met het nog relatief nieuwe product Stevia van Natrena. Dit is eigenlijk net een zoetje, maar dan helemaal natuurlijk - dus geen chemische ingrediënten. Stevia wordt in steeds meer producten verwerkt, zoals in de nieuwe zuiverdrank van Arla genaamd Zin!.
  • Probeer snoepjes en chips buiten de deur te houden of beperk het snacken alleen tot het weekend. Kun je echt niet zonder een lekkers? Kies dan een gezond tussendoortje en ga voor pure chocolade met 70% cacao (hoe hoger het cacaopercentage, hoe gezonder de chocolade).
  • Probeer zo min mogelijk zout te gebruiken en kook juist meer kruiden. Met knoflook, ui, koriander, peterselie, tijm en ga zo maar door voeg je behoorlijk wat smaak toe aan je eten. Pikante specerijen als Spaanse peper, cayennepeper en gember versnellen het metabolisme - ook wel de stofwisseling.
  • Kies in plaats van volle producten zoals yoghurt of melk de halfvolle of magere producten.
  • Ga altijd voor volkoren producten (brood, crackers, pasta etc.).
  • Alcohol en frisdranken zijn echte dikmakers; laat deze drankjes dus zo veel mogelijk staan. Drink zo veel mogelijk water en kruidenthee, zoals groene thee.
  • Trek in iets zoets of wil je een vervanger voor een toetje? Maak je eigen waterijsjes of basis van suikervrije limonade!
  • Ga nooit voor het eten - als je trek hebt in alles wat eetbaar is - boodschappen doen. Zo doe je vaak aankopen waar je later weer van baalt en te snel opeet.
  • Houd een eetdagboek bij. Zo kun je goed zien wat je allemaal eet en waar je nog op moet letten. Hier zijn ook handige apps voor.
  • En als laatste ook een héél belangrijke tip: bewegen, bewegen, bewegen! Met alleen op je eten letten, zul je echt geen droomfiguur krijgen. Ga naar de sportschool, ga wandelen of fietsen, neem de trap, seks erop los: het maakt niet uit, als je maar actief bezig bent!
Heb jij nog een goede tip voor ons in petto?

Reageer0 0
Er zijn 6 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • PizzaCanzone 01 november om 09:42 bewerkt delete

    Dat een keer opscheppen werkt bij mij niet. Ik eet juist van heel kleine bordjes (gebaksbordjes of schoteltjes) en dan schep ik drie keer op. Zo eet ik langzamer en heb ik het gevoel dat ik een heel flinke maaltijd gehad heb omdat ik drie keer heb opgeschept, terwijl het eigenlijk een heel normale portie is.

  • Anoniem 01 november om 09:42 bewerkt delete

    Ik probeer alleen te snoepen als ik ongesteld ben.

    Helaas kon ik het afgelopen week niet laten. En vandaag ben ik weer ongesteld. Dus we kopen nog maar een reep chocolade en als mijn periode weer voorbij is, is er weer een nieuwe kans om niet te snoepen

  • Jacky 01 november om 09:42 bewerkt delete

    Zolang je voldoende beweegt en geen aanleg hebt om dik te worden, kun je eigenlijk eten wat je wilt! Heb ik dus, hihi

  • VKarlijn 01 november om 09:42 bewerkt delete

    Zou ik misschien nog wel kunnen gebruiken ook. Niet dat ik mijzelf extreem dik vind, maar toch begint er wat te groeien.

  • PEM 01 november om 09:42 bewerkt delete

    En sowieso drinken als je een honger gevoel hebt. Je hersenen kunnen namelijk dorst en honger met elkaar verwisselen.

  • Amelie 01 november om 09:42 bewerkt delete

    Wat een leuk artikel!!!

    Nog een paar extra tips:

    * Drink zeker twee liter water op een dag, daar zit je niet alleen voller door, het helpt ook je huid van binnenuit te verbeteren en het reinigt je lijf.

    * Drink 10-15 minuten voor het eten een glas water leeg, dan zit je sneller vol en krijg je ook eerder een 'waarschuwing' dat je genoeg gegeten hebt tijdens het eten.

    * Doe lekker mee met Nederland in beweging en/of neem het op dan kan je de oefeningen doen wanneer je wil! In het begin dacht ik ook; Oh ja ik ga meedoen met bejaarden?? Maar het is een supergoede manier om je spieren te trainen, te bewegen en er weer in te komen als je een tijd niet naar de sportschool geweest bent.

    * Vergelijk de verpakkingen!! Bij de AH heb je bijvoorbeeld kokosmelk in drie varianten (bij de mijne dan); Gewone AH kokosmelk, Light AH kokosmelk, en de goedkope kokosmelk van een vaag merk.
    Toen ik ze vergeleek zag ik dat de onbekende merk véél minder caloriën had dan de light versie. Niet meteen blind vertrouwen op het label 'ligh' dus :)

    Succes allemaal!

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen