Koken

De grootste onbekende calorieënbommen

Reageer0 0

Iedereen weet inmiddels dat snoep en gevulde koeken veel calorieën bevatten. Maar wat veel mensen niet weten is dat producten die op het eerste gezicht niet schadelijk lijken, toch voor veel ongewenste kilo?s kunnen zorgen!

Het aantal calorieën van een product geeft aan hoeveel energie dat product levert. Hoe meer energie je binnenkrijgt, hoe meer je moet verbranden om je energiebalans gelijk te houden. Eet je meer energie dan je verbruikt, dan kun je aankomen. Klinkt simpel toch? Hoewel ik geen voorstander ben voor het eindeloos tellen van calorieën, vind ik wel dat je ervan bewust moet zijn dat sommige producten meer calorieën bevatten dan je denkt.

Het broodje ?gezond?
Een broodje gezond klinkt heel gezond, maar is het helaas niet. Je zult het waarschijnlijk niet verwachten maar een broodje gezond zoals wij 'm kennen met boter, ham, kaas, ei, rauwkost en een flinke klodder mayonaise bevat maar liefst 430 kilocaloriën (kcal)! Als je alleen dit broodje ?gezond? zou eten, heb je al behoorlijk teveel vet binnen voor de rest van de dag en dan moet het avondeten nog komen. Wil je toch een broodje gezond eten? Laat dan de mayonaise weg, gebruik geen dikke laag roomboter en kies voor een magere kaassoort. Dan wordt dit broodje al een stuk gezonder.


Stroopwafels
Je kent het wel, je loopt op de markt en ineens schiet zo?n heerlijke stroopwafelgeur voorbij. Het lijkt wel alsof ze het jouw kant op blazen! Je maag gaat gelijk rommelen en je hebt ontzettende trek in zo?n heerlijke supergrote stroopwafel. Vergis je niet, zo?n roomboterstroopwafel bevat al gauw meer dan 200 kcal. Dit is hetzelfde als ongeveer twee volkoren boterhammen.

Salades met dressing
Veel mensen maken de fout om te denken dat alle salades supergezond zijn. Het klopt, in een salade zitten vaak veel groenten en dat maakt een salade vaak erg mager en gezond. Er zijn alleen een aantal dressings die ontzettend vet zijn en zo kan een salade daardoor toch behoorlijk veel calorieën bevatten. Breng je salade op smaak met een scheutje olie, azijn, zout en peper en eventueel wat mosterd!


Liga Milkbreak
Deze koekjes zijn vaak in de reclame en worden regelmatig aan de kinderen meegegeven naar school. Ze worden dan ook bestempeld als gezonde tussendoortjes. In reclames wordt vermeld dat ze vol met calcium zitten en dat deze dus goed zijn voor de groei van een kind. Maar een Liga bevat al gauw 90 kcal en behoorlijk veel vet. Doordat ze per twee verpakt zijn krijgen kinderen door het eten van twee koekjes 180 kcal binnen. Het calcium wat in deze koekjes zit is zo ontzettend weinig dat het eigenlijk te verwaarlozen valt! Zeker tegen de hoeveelheid vet en toegevoegde suikers wat er tegenover staat. Deze twee kleine koekjes staan gelijk aan ongeveer vier (!) appels. Een gezonde appel en een beker halfvolle melk mee naar school is dus een betere keuze: meer calcium, minder vet, minder suiker en niet nog meer trek in lekkers!


Mmmm Pizza!
Ik was ook weleens geneigd om lekker makkelijk zo?n pizza uit de vriezer in de oven te stoppen. Lekker neerploffen op de bank en vijftien minuten later staat er een pizza op tafel. Toen de cijfers op mijn beeldscherm verschenen hoeveel kcal en vet er in een diepvriespizza zit, viel ik zowat van mijn bureaustoel af.

Maar niet getreurd, er zijn ook manieren waarop je wel (af en toe!) een pizza kunt eten die minder kcal bevat. Onthoud in ieder geval dat diepvriespizza?s meer kcal bevatten dan een versgemaakte pizza, dit komt vooral door een hoger vetgehalte en het gebruik van imitatiekaas. Daarbij heb je als je de pizza zelf maakt, de controle over wat je er allemaal op doet. Ter vergelijking: de AH pizza Hawaï bevat 890 kcal en de zelfgemaakte verse pizza Hawaï (bodem, tomatenpuree, mozzarella, ham en ananas) bevat 635 kcal!

Een aantal tips bij het zelf maken van een pizza:
  • Gebruik volkoren of spelt pizzadeeg (verkrijgbaar bij natuurwinkels)
  • Strooi niet teveel kaas over je pizza; dit is vaak wat de pizza erg vet maakt
  • Gebruik vis in plaats van vette vleeswaren
  • Gebruik lekker veel verse groenten en kruiden
  • Maak de pizza niet te groot, en maak ernaast nog een verse salade
Veel succes!

Weet jij nog meer onbekende calorieënbommen?

Lees ook de vorige artikelen van Miranda over gezond eten en afvallen!
________________________________________________________________________________________

Miranda (22) is studente Voeding & Diëtetiek aan de Haagse Hogeschool en voorziet ons van de laatste tips en trucs op het gebied van diëten en afvallen. Voordat Miranda aan haar opleiding begon geloofde ze alles wat op voedingsmiddelen gezet werd. Producten met light, gezond en zoveel procent minder vet waren in haar kast te vinden. Inmiddels weet ze wel beter en wil ze dit met jullie delen.

Naast haar opleiding voorziet zij gasten op verschillende feesten van drankjes en hapjes om wat extra bij te verdienen en is zij gek op shoppen, lekker (en gezond) eten en haar vriendinnen!

Reageer0 0
Er zijn 10 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • rooomy 01 november om 09:44 bewerkt delete

    Denk je goed bezig te zijn, zijn er toch dingen die akelig veel kcal bevatten... Kcal tellen klinkt misschien erg, maar het geeft je wel een juist beeld over je eten..! Hier een aantal dingen waar toch meer kcal in zit dan sommige denken:

    - Kaas. Een beleg kaas lijkt zo gezond, maar er zitten soms wel meer in dan een beleg met chocopasta!! Zo'n 80 tot 130 kcal kan het wel bevatten! Ook geen blokjes kaas dus! ( neem liever een appel en een mager beleg ;) appel bevat ong 70 kcal! )

    - Neem fritessaus light ipv mayonaise.. Verschil? Mayo= 73 kcal per 10 gram Light fritessaus: 12 kcal per 10 gr!!

    - Frituur; lekker maar alsjeblieft niet!! Frietjes: 330 kcal per 100 gr, gekookte aardappels: 85 kcal per 100 gr!

    - Nootjes: Ja kaas en chocolade klinkt al slecht voor de lijn, maar wat dacht je van (borrel) nootjes?! 100 gr borrelnootjes = 540 KCAL!! My lord!

    - Gehakt: Gemengd gehakt heeft 350 kcal per 100 gr en mager gehakt heeft 200 kcal per 100 gr. Proef jij het verschil? Ik niet! En het scheelt alweer 150 kcal!

    Tips:
    Smeerkaas 20+! Ja, het klinkt misschien erg vies, maar geloof mij; dat is het echt niet! Het is echt een perfecte vervanger!

    gooi je kaas over je spaghetti heen? Gebruik eens smeerkaas20+! Neem je vaak tosti's? Maak er eens een met smeerkaas 20+!

    Heb je 's avonds zin in iets? Toastjes of chips? Neem liever een geroosterde boterham met smeerkaas 20+. Snij deze in stukjes. Dit geeft A. een beter vol-gevoel , en B. zitten er minder kcal in! Er zitten evenveel kcal ( of misschien zelfs minder! ) in een boterham met smeerkaas 20+, dan in een stom zakje chips..! En die is ook zo, POEF!, in een keer op! En het vult ook niet eens...!
    Een toastje met brie of kaas; ohhh daar zit zoveel in...!

    neem anders een bakje magere kwark, of magere yoghurt met een stukje fruit:)

    Tip voor mager beleg:
    Halvajam
    Kipfilet
    Schouder/achterham
    (magere) filet americain
    appelstroop
    en jawel...
    Smeerkaas20+!!

    Wortels zijn ook een goed iets om als tussendoor te eten: Het is niet zo waterig als komkommer en tomaat, je bent er meer voldaan door, en het bevat weinig kcal!!

    Maak ook eens gebakken groenten als avond eten! Courgette, paprika, etc etc. Ook lekker weinig kcal maar toch goedvullend!!

    Ik kan volgens mij nog uren doorgaan, maar dit zijn even de dingen die snel in me op kwamen ^^!

  • Anne-Bob 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Ik heb ooit ergens gelezen dat een tosti hetzelfde is als een gewone boterham met kaas.
    Als je een schoon tosti-ijzer hebt zou het toch inderdaad niets moeten uitmaken?
    Ik zou dan graag willen weten waarom een tosti zo slecht is =)

  • Sweat Dreems 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Wat dacht je van die vette tosti's? Veel mensen denken nog steeds dat een tosti beter is dan een ander broodje. Of appeltaart? En je kunt heus wel iets lekkers eten elke week, het gaat om de hoeveelheid. Halveer je porties en het scheelt al behoorlijk!

  • Kirsten 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Pfff, gedoe allemaal over vet en ongezond eten enzo. Wat je beter had kunnen doen is ook nog alternatieven geven, in plaats van alleen zeggen wat ongezond is.. Want, wat mag je dan nog wél eten???

  • Miranda 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Het artikel is inderdaad bedoeld om iedereen bewust te maken van verborgen calorieën in producten die vaak door de media als 'gezond' bestempeld worden. Ik ben het er helemaal mee eens dat je lichaam vetten nodig heeft. Alleen wel de juiste vetten, waar het lichaam iets mee kan. Deze vind je vooral in olijfolie, vis en noten. Een broodje gezond kan er inderdaad voor zorgen dat je de hele dag vol zit, maar bevat over het algemeen veel verzadigd vet. En uiteraard moeten we allemaal af en toe kunnen genieten van iets lekkers!

  • Karin 01 november om 09:43 bewerkt delete

    OMG, ik eet ook vaak liga's!

  • Chantal 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Ik denk dat dit artikel bedoeld is voor mensen die wat gezonder proberen te eten. Vaak denken ze dat ze een goede keus maken, terwijl het niet altijd even gezond is. Veel mensen zullen dan ook echt wel wat hebben aan dit artikel!
    Een ongezonde hap moet af en toe ook gewoon kunnen. En natuurlijk heb je vet nodig, maar niet het soort vet wat in koekjes, pizza, gefrituurd voedsel e.d. zit.

  • meonly 01 november om 09:43 bewerkt delete

    En vet heb je wel nodig, aangezien je hersenen voor ten minste 60% uit vet bestaan. Zorg wel voor de goede vetten zoals olijf- en kokosolie. Daar komen ook bij verhitting geen transvetten in.
    En: als je te weinig vet eet krijg je honger, en ga je dat aanvullen met koolhydraten die er weer voor zorgen dat je minder snel verzadigd bent. Een broodje gezond zorgt er tenminste voor dat je de rest van de dag geen honger meer hebt!
    Misschien is deze site nog een goede aanvulling op dit artikel: http://www.foodwatch.nl/

  • limchick 01 november om 09:43 bewerkt delete

    vroeger ook al hoor, vero :P maar tegenwoordig is alles al te vet en te veel en blabla. ik vind het zelf allemaal een beetje onzin.

  • vero232 01 november om 09:43 bewerkt delete

    tegenwoordig zit in alles wel calorieën

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen