Volg ons
Zwanger

Zwanger! En nu?

Reageer0 0

Hoera, je bent zwanger! Een enorm leuke periode breekt nu aan, waarin het draait om jou en je kersverse gezinnetje. Maar de komende negen maanden is het ook oppassen geblazen, want niet alles is even goed voor je kindje.

Je kindje draag je in jouw lichaam. Vanzelfsprekend is het dus dat als je zwanger bent, alles wat je doet, eet en drinkt, van grote invloed is op jouw kindje. En zo?n klein lichaampje kan een stuk minder hebben dan jij. Ze.nl zet voor je op een rij wat je beter kan doen en juist beter kan laten wanneer je zwanger bent! Let op: ook als je borstvoeding geeft, zijn een aantal van deze punten van toepassing.



Doen!
Vis eten
Vette vis is niet alleen goed als je zwanger wil worden, ook als je al zwanger bent. De Omega 3-vetzuren die in vette vis zitten kunnen niet door het lichaam worden aangemaakt, maar zijn enorm belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen van je kindje. Varieer ook met verschillende soorten vis, maar pas op met bepaalde soorten (lees hieronder meer) en eet het ook niet vaker dan twee keer per week.

IJzerhoudende producten, foliumzuur en vitamines
Vitamine D is een absolute must voor zwangere vrouwen! Ruim 25% van de pasgeboren baby?s heeft bij de geboorte een tekort aan vitamine D, wat de kans vergroot op luchtweginfecties tijdens het eerste levensjaar van je baby?tje. De oplossing is simpel: extra vitaminepillen slikken tijdens de zwangerschap! Verder is ook foliumzuur heel belangrijk: dit verkleint de kans op een aantal ernstige aandoeningen bij je baby, zoals een open ruggetje of open schedel. Foliumzuur kun je (zonder recept van je huisarts) bij de drogist of apotheek krijgen.

Vertrouwen op je neus
Misschien wist je het niet, maar je reukorgaan ontwikkelt zich enorm sterk wanneer je zwanger bent. Dit is een leuk trucje van Moeder Natuur: zo beschermt je lichaam jouw baby?tje tegen onnatuurlijke (en wellicht gevaarlijke) geuren. Bovendien kunnen bepaalde geuren die je eerst enorm vies vond, ineens heel lekker ruiken. Je smaakorgaan verandert namelijk ook.

Let op je bloeddruk
Eet zout, of producten waar veel zout in of op zit (zoals zoute drop) met mate, deze verhogen je bloeddruk. Een te lage bloeddruk is in principe niet gevaarlijk, maar kan wel vervelend aanvoelen en duizeligheid, flauwvallen en vermoeidheid veroorzaken. Er is weinig te doen om dit te voorkomen, luister gewoon goed naar je lichaam en pak genoeg rust.


Laten!
Alcohol
Het lijkt zo voor de hand te liggen, maar veel vrouwen lijken de invloed van alcohol op hun baby?tje te onderschatten. Ook één glas champagne met Oud & Nieuw of een slokje bier op het terras is al schadelijk voor je kindje, wiens hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Laat alcohol dus gewoon staan. Is het verlangen naar alcohol nou echt zo belangrijk voor je?

Rauw vlees
Filet american, rosbief, ossenworst, fricandeau, rauwe ham, kipfilet, rookvlees, carpaccio en tartaar? En zelfs een half doorbakken biefstuk: dit soort vleeswaren zijn niet per definitie slecht voor je kindje, maar het verhoogt de kans op voedselinfecties. Jij zal er tegen kunnen, maar je kindje ? dat nog geen weerstand heeft ? niet. Ook leverproducten (leverpastei, leverworst en paté) kun je beter laten staan. Hier zit namelijk veel vitamine A in en een teveel aan deze vitamines kan schade aan je kindje toebrengen. Niet eten dus.

Bepaalde vissoorten
Vis is gezond, maar je moet wel goed oppassen welk soort je binnenkrijgt. Verse tonijn, zwaardvis, haai en koningsmakreel kun je beter laten staan. Met deze vissoorten heb je een grotere kans op het binnenkrijgen van teveel gifstoffen. Daarnaast kan vacuümverpakte vis uit het koelvak, zoals gerookte zalm, besmet zijn met Listeria-bacteriën, die gevaarlijk zijn voor je baby. Verder kan rauwe en gerookte vis je baby?tje, net als rauw vlees, een voedselinfectie bezorgen.

Andere rauwe producten
Sowieso zijn rauwe producten niet goed, ook groenten niet! Was groenten altijd goed en kook ze liever iets te lang dan net te kort.


Sigaretten
Sigaretten zijn sowieso al niet goed voor je, maar voor je ongeboren baby helemaal. Vrouwen die roken tijdens de zwangerschap hebben een grote kans op een vroeggeboorte (wat betekent dat het kindje veel zwakker is dan een kindje dat ?op tijd? geboren wordt), een miskraam of zelfs wiegendood. Verder kan de placenta loslaten, waardoor het baby?tje geen voedingsstoffen meer krijgt. Roken tijdens de zwangerschap kan dit ook veroorzaken.

Zachte kaas & rauwe melk
Liefhebbers van zachte kazen als brie, camembert en roquefort moeten tijdens de zwangerschap concessies doen: ook dit mag je niet eten. Omdat dit soort kaas gemaakt is van rauwe (ongepasteuriseerde) melk, kan het je kindje een voedselvergiftiging bezorgen. Drink dus ook alleen gepasteuriseerde melk, en dan nog met mate.

Heb jij nog goede tips voor een zwangere vrouw?

Reageer0 0
Er zijn 8 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • anneke1985 01 november om 09:49 bewerkt delete

    Ik ben nu in de 4e maand, gekke cravings zoals augurken met slagroom heb ik tot nu toe nog niet gehad. Ik lust wel opeens indische gerechten, vooral kip tikka masala. Dat lustte ik vroeger nooit. Verder ben ik dol op PBJs (boterham met pindakaas en aardbeien jam). Misschien is dat wel een rare combinatie, maar die is zooo lekker. :)

  • Melody 01 november om 09:48 bewerkt delete

    ik ben 24 weken en heb totaal geen cravings. Ik rookte wel sporadisch 1 a 2 pakken per maand, op zich niet veel. Maar ineens stopte ik dus, want het ook niet de planning om het gezin uit te breiden. Ik moet zeggen dat ik wel heel erg trek heb in een sigaret. Ik heb er onder hevige stress 5 gerookt en direct de rook uitgeblazen, maar met een schudgevoel. Alles kwam onverwachts, geen excuus. Bij mijn eerste zwangerschap (wlke gepland was) ben ik ook direct gestopt, toen rookte ik 1x per week! Dus een gemis was het niet. Maar nu....kan niet wachten op een eerste echte peuk. Ik eet eigenlijk veel slechter als normaal. Krijg soms niet eens drie maaltijden binnen op een dag. Verder eet ik gezond, lever ook gelaten, ik let op vis etc. en ook mijn portie red bull (zo heerlijk) heb ik achterwege gelaten. Wel 1 cappuchino per dag en verder rooibosthee. Dus ik kan ook niet wachten op mijn eerste red bull na de zwangerschap.

  • Kirsten 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Jeetje, als ik dit zo lees moet je eigenlijk wel heel veel dingen laten! Je moet er denk ik echt een lijstje bij houden als je boodschappen gaat doen of uit eten gaat, haha.

  • Meadow 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Heb er een pindakaas verslaving aan overgehouden.
    En echt, dat lustte ik niet, vond het stinken alles.
    nu bijna 6 jaar later, nog steeds met mijn vinger door die Calvepot! HEERLIJK (wel met nootjes hoor!!!)

  • Aefke 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Ik heb ineens heel veel zin in chocolademelk. Dat drink ik normaal gesproken nooit! En kippenpootjes. Heerlijk! Bizar wat er allemaal in je lichaam gebeurt als je zwanger bent.

  • bentuh 01 november om 09:43 bewerkt delete

    mijn tante kreeg allemaal van de rare tikjes, zoals zand in haar bed willen hebben, en ze at rauwe frikadellen haha., gek mens.

  • Anoniem 01 november om 09:43 bewerkt delete

    ik ken er wel meer die roken tijdens de zwangerschap...
    maar ik denk dat als je ineens stopt dat dit net zo slecht is voor je kindje als gewoon doorroken.

    ik ken er ook die heel veel redbull drinken.

    ik ben 34 weken en ik rook of drink zowiezo nie. maar ik heb het ook niet altijd nauw genomen :$
    soms vergat ik gewoon dat ik zwanger was.
    (dan heb ik het over leverpastei of gerookte vis ofzo. rauw vlees of vis heb ik dan weer wel niet gegeten)

  • -:+:- 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Geen rauw ei eten. Oh ja ik weet een hoogswangere vrouw die rookt :O

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen